Zon, zee, strand én bergen! - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Wout en Jen - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand én bergen! - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Wout en Jen - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand én bergen!

Door: Wout

Blijf op de hoogte en volg Wout en Jen

13 Januari 2014 | Australië, Blue Mountains

Hallo lieve lezers,

We zijn ondertussen weer bijna een week verder! De tijd vliegt.. Elke dag wederom nieuwe leuke dingen meegemaakt en heeeel veel sightseeing gedaan (soms zelfs een beetje teveel, haha). Ik ben aan het schrijven gezet door Jen. Want, het was nu wel eens mijn beurt! ;) Waar zal ik eens beginnen…

Na Mount Gambier zijn we om 08.15 uur de auto ingestapt naar Skenes Creek in New South Wales. Dit was wederom een flinke rit, maar dat gaf niet. We stapten namelijk met mooi weer in de auto en hadden een van de allermooiste autoroutes voor de boeg (Great Ocean Road). Een geweldige slingerweg langs hoge kliffen, diverse uitkijkpunten en geweldige rotspartijen in zee. We zijn gestopt op bijna elke plek waar we konden om foto’s en filmpjes te maken (Jen zal jullie ongetwijfeld al lekker hebben gemaakt op Facebook).

Bij de Twelve Apostels was het een ware invasie van bussen Chinezen (als er wat te zien is…). Ik gaf ze ook geen ongelijk, want dit punt is misschien wel het meest indrukwekkend van de route. Er staan hier enorm hoge rotspartijen in zee. Vroeger waren dit er 12, maar tegenwoordig staan er door toedoen van de zee nog maar 7 overeind. Ook hier weer mooie plaatjes geschoten en een ijsje gehaald bij het toeristencentrum.
We zagen na een tijdje rijden een afslag met ‘Great Otway National Park’. Hier zijn we afgeslagen en na 10 minuten rijden, zagen we diverse auto’s langs de kant en mensen die druk bezig waren met foto’s maken. Dit was Jen haar moment….hier zaten namelijk diverse Koala’s in de bomen! We hebben mooie foto’s en filmpjes gemaakt van de vrij luie, maar indrukwekkende diertjes (slapen ruim 20 uur per dag) en zijn daarna doorgereden naar de vuurtoren aan het einde van het park. Na 5 minuten zijn we opnieuw gestopt, omdat we een Koala zagen in een struik op nog geen meter afstand. Wederom hebben we hier leuke foto’s/filmpjes gemaakt. Nadat ik Jen met heel veel moeite de auto weer in heb gekregen zijn we doorgereden naar Skenes Creek.

We kwamen om 16.30 uur aan (bleek achteraf 17.00 uur te zijn, omdat de tijd ook een half uur later is aan de oostkust). De eigenaar, genaamd Joshua stond ons al op te wachten met een vriend en zijn vriendin. Ze wilden namelijk gaan vissen en hadden een beetje gerekend op de door ons aangeven aankomsttijd. Hij reageerde echter relaxed en liet ons het huis zien en onze kamer. Hij had ook een klein hondje, genaamd Rufus (Jen was gelijk verliefd en had direct geen oog meer voor iets anders haha). We sliepen dus bij hem in huis en dat was in het begin wel een beetje wennen, maar het uitzicht vanuit zijn huis maakte alle ongemakkelijkheid direct goed. Vanuit het 10 meter brede terras had je namelijk zicht over de hele baai van Apollo Bay en Skenes Creek.
Joshua ging direct vissen en wij zijn even op adem gekomen en hebben toen was boodschappen gedaan. Vroeg naar bed gegaan en vroeg weer wakker (beetje een klote bed, waar je het gevoel had dat het matras weinig functie had).

De volgende dag had Joshua koffie gemaakt en hebben wat tips gevraagd aan hem en zijn vriendin over highlights in de omgeving. Hij wees ons op watervallen in Lorne. Voordat we hier naartoe reden, gaf hij aan graag te willen koken voor ons die avond. Op deze uitnodiging zijn we uiteraard ingegaan en zijn toen vertrokken naar Lorne. De watervallen waren indrukwekkend, net als de trappen ernaartoe :O…we hebben nog spierpijn! In de middag lekker ontspannen op het terras in de zon bij Joshua thuis en een lekker glas wijn gedronken. We hebben die avond ‘Pot’ gegeten. Dit is een kokende pan met bouillon die op het midden v.d. tafel wordt gezet, waarna je zelf diverse groente, vlees of noedels in de bouillon kunt garen. Hij had flink zijn best gedaan met de marinade en diverse sauzen, want het was namelijk heerlijk. Het was erg gezellig, voordat we het wisten ging de 3de fles Australische Shiraz open :D! Al met al een leuke avond die voorbij is gevlogen.

Om 08.00 uur de volgende morgen de auto ingestapt richting Melbourne. Joshua hadden we de avond daarvoor al gedag gezegd en we hadden wederom een flinke rit van ongeveer 5 uur voor de boeg. We hebben het laatste stuk van de Great Ocean Road gereden en hebben onderweg nog wat foto’s gemaakt. Nog wat boodschappen gedaan onderweg en we kwamen rond 13.30 aan in het Budget One Hotel in Melbourne. Het was even zoeken voor het hotel maar uiteindelijk gevonden. De kamer viel een beetje (lees: NOGAL) tegen, maar daar hebben we ook wel om gelachen (jullie hadden Jen haar blik moeten zien haha). Je kon namelijk terwijl je aan het douchen was direct naar het toilet. Beetje klein en onpraktisch omdat alles zeik en zeiknat was als je klaar was met douchen (zo ook de kamer en alles was ook nog eens beslagen).
Dat was het tegenvallende deel, nu Melbourne! We hebben een tramkaart gekocht bij het postkantoor en stonden te wachten op de tram. De tramrit duurde wel 50 minuten oftewel 42 haltes, maar toen waren we eindelijk in het hartje van de stad. We hebben nieuwe slippers voor Jen gekocht en een pet voor mij. Toen de tram gepakt naar St. Kilda Beach. Hier hebben we wat gedronken, mooie foto’s gemaakt en over de pier gewandeld met het prachtige uitzicht over de skyline van Melbourne. ’s Avonds zijn we uiteten geweest bij ‘Feddish’. Een leuk restaurant aan de rivier de Yabba met heerlijke pasta’s en goede rode wijn. Op het plein ernaast was live muziek en zaten diverse mensen in strandstoelen te genieten van de muziek en het heerlijke weer.

De volgende morgen zaten we al om 06:15 uur in de auto richting Merimbula. We hadden namelijk een lange rit voor de boeg. We hebben weer genoten van het prachtige uitzicht, dit keer geen kustroute, maar een mooie bergroute door Gippsland en de Snowy Mountains. Wat heeft dit land toch een ongerepte natuur en zoveel verschillende landschappen! We hebben onderweg geluncht bij Subway en zijn toen via de Alpine Road naar het motel in Merimbula gereden. Die middag zijn we naar het strand geweest. Hier hebben we lekker gechillt na de autorit en genoten van het lekkere weer. ’s Avonds hebben we zelf pizza gemaakt in de motelkamer. Dit was nogal lastig, want zo’n raar grillapparaat had ik nog nooit gezien. Dit resulteerde dan ook in het tweede brandalarm van deze vakantie haha. Ramen en deuren weer open en de aangebrande pizza er maar snel uitgehaald.

Om 09.00 uur zijn we gaan rijden naar Vincentia (Jervis Bay). We moesten 4 uur rijden en hebben onderweg diverse toeristische routes genomen. Onderweg hebben we zelfs pelikanen gezien bij prachtige binnenmeren. Hier hadden we een appartement, wat trouwens erg goed verzorgd was. Hadden ook eigen fietsen, maar fietsen met die hitte ging ‘m niet worden. De auto maar weer in dus op naar het strand! In Jervis Bay zijn namelijk de witste stranden ter wereld te vinden. De eerste poging resulteerde in een kleine blamage. Dan heb ik het niet over de stranden, want die waren prachtig, maar over het feit dat we de net nieuw gekochte digitale camera in de zee hebben laten vallen! :( Oeps….geprobeerd droog te föhnen, maar dit mocht niet baten. Overleden na slechts 5 dagen! Zonder camera maar richting een ander strand gereden van Jervis Bay, waar we mooie filmpjes en foto’s hebben gemaakt met de telefoon. De stranden zijn hier adembenemend mooi en het water is helderblauw. Echt prachtig!
Later in de middag even wat boodschappen gedaan en wat Heineken bier gehaald. Kost hier omgerekend €3,20 per flesje! Alcohol is in Australië bijna onbetaalbaar door de hoge belastingen. Toch is het wel lekker om een lekker koud biertje te drinken op de zaterdagavond, dus maar wat gekocht. Ik ben toen maar even de keuken ingedoken en zelf wat Ravioli met pesto en groene salade in elkaar geknutseld. ’s Avonds hebben we gezellig geskypt met Rita en een half slapende Danny, en daarna nog met mijn ouders en Debbie.

Gistermorgen zijn we ons allereerst op internet gaan oriënteren waar in de regio een camerawinkel zat. Een nieuwe en betere camera gekocht en nog een goeie cappuccino voor on the road gehaald en op gingen we richting de Blue Mountains. Deze bergen danken hun naam aan de blauwe lucht die in de bergen hangt, wat veroorzaakt wordt door de vele eucalyptusbomen die hier staan. Aangezien wij niet zo van snelwegen houden, kiezen we vaak voor de toeristische routes. Dit resulteerde wederom in een van de fraaiste bergroutes die ik ooit in mijn even heb mogen rijden. Scherpe haarspeldbochten met diepe afgronden. Ik zat natuurlijk te genieten, maar Jen werd ondertussen al een beetje groen haha. Ik heb bij deze weg ook de sportknop gebruikt, die ik (helaas) pas van de week heb ontdekt. Beetje scheuren door de bergen…daarbij komt het kind in elke man toch een beetje boven!? ;) We reden in 15 minuten van zeeniveau naar 950m boven zeeniveau.

Rond 13.15 kwamen we uiteindelijk aan bij onze volgende accommodatie. We hadden een tuinhuisje bij iemand geboekt. Dit huisje staat in een prachtige tuin vol met bloeiende bloemen, verse groente, kippen en schattige lampionnen in de bomen. Rita jij zou dit ook geweldig vinden, dus we hebben alvast wat ideeën opgedaan voor later! ;) We hebben na de uitleg van de eigenaresse de koffers uitgeladen en besloten om de omgeving te gaan verkennen. Het plan was om de auto te laten staan en eens te gaan lopen. Na ongeveer 20m bij het huis vandaan keek ik Jen aan en wist het meteen toen ik haar blik zag. Snel terug gelopen en de auto gepakt... We zijn toen naar de watervallen van Wentworth Falls gereden. Nouja…niet direct, want ik probeerde het eerst zonder navigatie. Jen corrigeerde mij uiteindelijk met een sarcastisch, en op een soort van goedbedoelde toon. ‘Zie je nou Wout!? Je hebt zo geen richtingsgevoel!’ Met navigatie waren we er vrij snel en we hebben hier prachtige foto’s en filmpjes gemaakt na een heerlijke lange wandeling over de bergpaden. Diverse watervallen gezien en schitterende vergezichten met de beroemde blauwgekleurde lucht. We hadden geluk, want het was strakblauw. Pas toen we weggingen kwamen er donkere wolken over de bergen.
Die avond hebben we pizza en lasagne afgehaald en heerlijk op het terras van ons tuinhuis opgegeten. We zaten toen nog in het zonnetje te genieten met een heerlijk glas Australische Shiraz.

Zo jullie zijn weer op de hoogte van al onze avonturen!

Greetz from Lawson (Blue Mountains)

Jen en Wout

• 13 Januari 2014 - 08:25

Rianne:

Superleuk verhaal!! Wat een avontuur!

• 13 Januari 2014 - 08:40

Jasmijn:

Ik lees met veel plezier jullie verhalen, al zijn ze wel een beetje jaloersmakend ;-P! Veel plezier en geniet er lekker van :-). Dikkr knuffel!

• 13 Januari 2014 - 09:49

Sanne:

Ha jen en wout!

Super wat jullie daar allemaal zien en meemaken en leuk hoe jullie het delen! Ik zie jen al helemaal los gaan bij die koala's ;) nu nog levende kangoeroes spotten!

Geniet er goed van!
    Liefs, San

• 13 Januari 2014 - 16:19

Rita:

Haha. Dus de ideeen voor mijn tuinhuis zijn al binnen, ben blij dat ik over een aantal jaar bij jullie in de tuin mag. :-) Wat een geweldige reis maken jullie, heerlijk. Jullie genieten volop zo te lezen. Ja wout, je weet hoe jenn kan zijn met haar blikken. Toch maar gelijk de tom tom inschakelen. En zit er aan de camera geen lang koord om om je nek te hangen wout? Verslag was weer heerlijk om te lezen, geniet lekker samen daar in dat geweldige land. Kijk goed uit. Dikke kus uit een zonnig katwijk. Rita♡

• 13 Januari 2014 - 18:27

Mama Noordwijk:

We hebben inderdaad van de week geskyped en al wat enthousiaste verhalen mogen horen en het doet me goed te horen van jullie avonturen.Wouter, er zit niet voor niets navigatie in de auto en als ik het zo hoor lijk je wel heel veel op je vader , haha!Geniet er maar goed van , xxxxxpap en mam

• 13 Januari 2014 - 20:58

Debbie:

Hallo lieverds!

Was zo leuk om van de week even te skypen! Ik vind het te gek wat jullie allemaal meemaken daar, maar ik mis jullie wel hoor!!
    Vroeg me af of jullie inmiddels een lang koord hebben gekocht voor de camera, zodat ie om je nek kan!?

Ik heb van de week all you need is love gekeken en toevallig waren ze ook in blue mountains, te cool om te zien!! Ik wil oooook!! Maak je genoeg foto's? Ik wil in maart wel een uitgebreid verslag van de hele reis he! Ik ga er echt voor zitten dan!
    Maar aangezien je in 6 dagen Berlijn al 700 foto's hebt gemaakt maak ik me niet zoveel zorgen.

Geniet van de reis, van elkaar en van het fantastische weer!! Tot snel :)

Xxxx

• 13 Januari 2014 - 22:06

Jen:

Bedankt voor jullie leuke berichtjes, we missen jullie ook dus het is leuk van jullie te horen! :)
    De nieuwe camera is inmiddels geregeld, daar zit ook een koord bij dus dat komt helemaal goed.. dat gebeurt ons hopelijk geen tweede keer!
    We maken genoeg foto's Deb, dus als we terugkomen heb je meer dan genoeg te bekijken..;) In Berlijn zijn we inderdaad ook een beetje losgegaan met de foto's haha..

Liefs!

• 15 Januari 2014 - 22:02

Jolanda:

Hoi luitjes is het bij jullie lekker warm ! Op het journaal hebben ze het over 45 graden en bosbranden hoop dat jullie er ver vanaf zitten ! Hou vooral het koordje goed vast van je foto toestel dan gaattie het langst mee ! Have fun daar done under ! Wanneer is de foto en filmvavond ? Dan kan ik die alvast vrij houden !

• 17 Januari 2014 - 18:55

Loes:

Jen (en wout) wat een heerlijke verhalen!! Superveel gedaan en gezien al, heel leuk!! Foto s zien er ook prachtig uit! Heel veel plezier nog enne niet teveel wijn drinken he ;-)